Dojrzewanie pomysłów w pociągu niczym wysiadywanie jaj Pokemonów

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niezastąpionym zyskiem udziału w konferencjach w kontakcie są nie tylko zebrane tematycznie referaty, wykłady czy sesje posterowe, ale także niezaplanowane rozmowy kuluarowe. Jedną z takich rozmów była wieczorna dyskusja na ulicy z Joanną Waszkowską w czasie konferencji INSPIR@CJE 2022. Dlaczego na ulicy? Bo wracaliśmy z integracyjnej kolacji. Joanna Waszkowska znana jest ze swojego hobby łowienia Pokemonów na smartfonie. Idąc ulicą opowiadała co to jest i jak to działa. Banalna rozmowa o jakiejś grze na smartfonie? Pozornie tak. Ale to nie tylko było budowanie relacji. To także skojarzenia i inspiracje. Ale po kolei.

Pokemony znam jeszcze z etapu karcianego, gdy kupowałem synowi i siłą rzeczy byłem w "kursie dzieła". Potem zapomniałem. Nie miałem kontaktu, choć widziałem ludzi z telefonami na ulicach, łowiących Pokemony. Z etapu karcianego zabawa przeszła na wyższy technologicznie poziom. Po drodze zetknąłem się jeszcze z tamagotchi (podobne do pagera) - dbać o swoje wirtualne zwierzątko, co jakiś czas angażując się w aktywność na urządzeniu. Dzisiaj to już zamierzchła przeszłość.

Cóż daje zabawa w smartfonowe gry typu Pokemony? Dzięki wieczornemu spacerowi mogłem trochę to zrozumieć. Po pierwsze skłania do spacerów. Bo żeby złowić jakiegoś Pokemona to trzeba chodzić na spacery i szukać, walczyć z innymi Pokemonami i wysiadywać jajka, z których wykluwają się nowe, własne Pokemony. Ale żeby się Pokemon wylągł z takiego wirtualnego jajka, to trzeba chodzić i pokonać określoną trasę. Zatem ta smartfonowa gra zachęca do fizycznej aktywności. Co więcej trzeba odwiedzać miejsca związane z kulturą. Bo tylko tam pojawiają się Pokemony. A czy na wsi są takie miejsca? Mogą być. Bo uczestnicy mogą oznaczać dowolne miejsca (poza szkołami), które w jakiś sposób wiążą się z kulturą, np., biblioteki, kapliczki, zabytki itd. Mobilizuje to do poznawania i opisywania własnego krajobrazu kulturowego. Dla siebie i dla innych. A w czasie wyjazdów mobilizuje do odwiedzania właśnie miejsc kultury, poszukując Pokemonów. Gra w wirtualnym świecie, ale jednak powiązana z lokalnością i rzeczywistością. I fizyczną oraz historyczno-kulturalną aktywnością.

Wysiadywanie jajek przez donaszanie... Skojarzyło mi się z moją jazdą pociągiem, gdy wracam z konferencji. Głowa buzuje od inspiracji (to takie jajka) a w czasie jazdy spisuję, poddaję refleksji i konkretyzuję pomysły w formie planu działania. Można powiedzieć, że w czasie jazdy pociągiem z jaj-inspiracji wylęgają się moje Pokemony- działania (pomysły przekształcają się w plany działania, próby implementacji inspiracji na własnym podwórku codziennych działań). Już kilka razy pisałem o przydatności podróżny środkami komunikacji publicznej, wspomagających przemyśleniach. To nie jest czas stracony, to czas darowany. Niczego nie przyspieszysz, czekasz i podróżujesz spokojnie. I wtedy jest czas na rozmyślania, jak w czasie pielgrzymki, pieszej wędrówki czy jak w pustelni.

W czasie powrotnej podróży spisywałem swoje refleksje i na kartce planowałem co i jak wdrożę, co wykorzystam z INSPIR@CJI 2022. Skojarzyło mi się z donaszaniem-wysiadywaniem Pokemonów. Czy uda mi się te plany wdrożyć i na jak długo starczy energii do zmian, do zmagania się z codziennością? Tak jak z Pokemonami, wynosisz, umieścisz w przestrzeni wirtualnej, a tu ktoś inny przyjdzie i zabije tego Pokemona zanim będą zyski. Można powiedzieć, że cały wysiłek na marne. Samo życie. Liczy się jednak proces.

Spotkałem na wspomnianej konferencji ludzi aktywnych edukacyjnie. Tych, którzy potrafią (i chcą) zrobić coś w naszych konkretnych, niesprzyjających warunkach. Moim zyskiem z tego spotkania są zarówno inspiracje jak i wzrost motywacji do pracy. W przenośni mówimy o ładowaniu baterii. Samemu trudno wprowadzać skutecznie zmiany w swoim środowisku. Muszą być przynajmniej trzy osoby, by się wspierać. Inaczej szybko następuje zniechęcenie i wypalenie zawodowe. Nauczyciele są grupą mocno rozproszoną (ale nie oni jedyni). Konferencja to możliwość spotkania się w większej grupie. Stąd efekty zwiększonej motywacji do działania. Wysiadywane (wynoszone) Pokemony giną w walkach. Trzeba więc stale nosić te jajka i "produkować" kolejne Pokemony. Podobnie jest z inspiracjami i motywacją. Nie wystarczy raz. Trzeba systematycznie. Zadbać o swój system ładowania motywacji i inspiracji. Jeśli nie w kontaktach bezpośrednich w pracy (bo nie ma więcej takich ludzi w małym gronie) to na zjazdach środowiska rozproszonego. Można w ten sposób spotykać się niczym na zgromadzeniach Twojego Plemienia. Tylko wcześniej musisz taką grupę podobnych zawodowo lub tematycznie osób (plemię) znaleźć i dołączyć do niej. I wtedy 1-2 zjazdy w roku może wystarczą na ładowanie motywacji. Nawet jeśli w miejscu pracy czujesz się samotnie i bez wsparcia. Zadbaj o relacje by się wzajemnie inspirować nie tylko w czasie zjazdów i kontaktów bezpośrednich. Karm środowisko z jajami "Pokemonów".

Cały cykl obejmuje pozyskiwanie inspiracji, inkubację i wypuszczanie w świat. Czasem się uda na dłużej, czasem porażka jest od razu. Ważne by być w procesie nieustannej inspiracji i wspierania się w motywacji.

Poniższe zdjęcie jest nie całkiem przypadkowe. To jeden z pomysłów-inspiracji. Sam doświadczyłem, sprawdziłem i chyba w zmodyfikowanej formie wypróbuję niebawem. Wracam z konferencji. Dziękuję swojemu edukacyjnemu plemieniu za inspirujące wykłady i rozmowy kuluarowe. Czuję doładowane baterie i zapał do pracy w nowym roku akademickim. Na jakiś czas wystarczy. Wysiedziane z jajek Pokemony zużywają się w walkach. Ktoś przyjdzie i zabije takiego Pokemona. Ale ważny jest proces ciągłego wysiadywania nowych Pokemonów i umieszczania ich w świecie. Tak jest i z inspiracjami. Część pomysłów zostanie "zamordowana" przez okoliczności od zaraz, inne przetrwają dłużej. Ważne by ciągle mieć jajka do wysiadywania.

Podróż w pociągu to dobry inkubator na przemyślenia i przygotowywanie kolejnych realizacji. Tak jak wieczorny spacer w poszukiwaniu Pokemonów w obcym mieście.

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

  

Notka o autorze: Stanisław Czachorowski jest biologiem, ekologiem, nauczycielem i miłośnikiem filozofii przyrody, profesorem i pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a także członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi blog Profesorskie Gadanie: https://profesorskiegadanie.blogspot.com. Niniejsza wypowiedź jest tekstowym odpowiednikiem wystąpienia otwierającego konferencję INSPIR@CJE 2022 w Warszawie.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    I znowu, gratuluję, niemal nic dodać, nic ująć, więc tylko kilka słów o tym "niemal": Wszyscy bardzo...
  • Written by Stanisław
    Niecałe 3 miesiące to chyba zbyt krótki czas na kategoryczny osąd...
  • Written by Robert Raczyński
    Postaram się o tej wykładni zapomnieć, kiedy następnym razem przyjdzie mi ochota pojeździć 120km/h ...
  • Written by Ppp
    Ściąganie jest REAKCJĄ na niekorzystną sytuację, zatem odpowiedzialność spada na tego, co tę sytuacj...
  • Written by Robert Raczyński
    Tekst prof. Czachorowskiego zainspirował mnie wtedy do kilku refleksji i muszę potwierdzić, że nic się...
  • Written by Ppp
    W PL jest obowiązek szkolny, co oznacza, że wszyscy chodzili do szkoły, więc wszyscy mają jakieś wsp...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie