debaty edukacyjneW Polsce toczy się spór o „Traktat lizboński”, ale to jest wielka polityka. W środowisku oświatowym zaś dyskutuje się o „Strategii lizbońskiej”, która ożywiła debatę nt. zakresu i znaczenia pojęcia kompetencji w edukacji oraz kluczowych kompetencji i koniecznych treści uczenia się w szkole XXI w. Czego powinna uczyć dziś szkoła i do czego przygotować?
 

ImageNo i mamy zakończenie roku szkolnego. Rozdanie świadectw. Miliony dzieci dowiedzą się w czym są dobre, a w czym słabiutkie. Otrzymają potwierdzenie na papierze – czarno na białym. Pojawia się pytanie – czy te oceny oceniają tylko pracę uczniów? Spróbujmy zastanowić się na koniec szkoły: co ocenia ocena? Z czego składa się ocena?
 

debaty edukacyjneNauczanie historii do lamusa? Wielu młodym by się to podobało. Z niepokojem jednak przeczytałem artykuł Czesława Wróbla pt. "O marginalizacji procesu kształcenia historycznego", który ukazał się w majowym numerze „Edukacji i Dialogu” i poświęcony jest ocenie kształcenia historycznego w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej.
 

debaty edukacyjneCzęsto analizujemy przyczyny agresywnych zachowań oraz niskiego poziomu motywacji uczniów do uczenia się. Duży wpływ na to ma nauczyciel, jego osobowość, wiedza i umiejętności, ale przede wszystkim styl działania oraz sam język. Nauczyciele są różni, a szkoła potrzebuje silnych indywidualności. Dlaczego edukacja potrzebuje mocnych osobowości?
 

debaty edukacyjneMyśląc o nowoczesnej edukacji, czyli takiej, która organizuje ciekawe i skutecznie uczenie się uczniów oraz ich pracę nad sobą, już od pewnego czasu zastanawiam się, czy i ewentualnie na ile, kary i nagrody mają charakter motywujący do pracy i wysiłku? Czy my nauczyciele lubimy kary i nagrody? Czy da się zbudować szkołę bez kar i nagród?
 

rynek pracyW maju w jednej ze szkół wyższych w Częstochowie odbyła się konferencja na temat przyszłości poradnictwa zawodowego. Można było usłyszeć kilka naukowych głosów sceptycznie nastawionych wobec nowoczesnych technologii i ich wykorzystania w tej branży. Pośród profesorskich wątpliwości utonęło niestety kilka ważnych i dobrych referatów praktyków.
 

debaty edukacyjneW majowym numerze Edukacji i Dialogu ukazała się pierwsza część głębokiej analizy Czesława Wróbla, poświęcona ocenie procesu kształcenia historycznego w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej. Zamieszczamy fragment wypowiedzi, zwracający uwagę na realne zagrożenia dla edukacji historycznej w szkołach ponadgimnazjalnych.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie