Zgodnie ze staropolskim powiedzeniem “Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” właściwe jest wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zajęcia wprowadzające dzieci w tajniki sztuki kulinarnej powinny rozbudzać różnorodne zmysły oraz angażować w różne aktywności.
Projekt eTwinning "Kuchcikowo - smacznie, zdrowo, kolorowo" skierowany początkowo dla uczniów klas pierwszych zaangażował w działania również drugo- i trzecioklasistów. Zakładał podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Realizacja projektu odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Założone cele udało nam się zrealizować dzięki wzorowej wręcz współpracy z rodzicami, ponieważ pandemia “zamknęła” nas na długie miesiące w domach.
Założyliśmy następujące cele projektu:
- Poznanie zasad zdrowego żywienia.
- Wyrobienie nawyku zdrowego odżywiania.
- Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy.
- Rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej.
- Poznanie potraw z różnych regionów Polski.
- Poznanie i wykorzystanie różnych narzędzi TIK.
- Umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi.
- Budowanie wzajemnych relacji w klasie oraz współpraca międzyszkolna.
Podczas realizacji projektu "Kuchcikowo" główny nacisk kładliśmy na pracę w grupie i małym zespole oraz współpracę z innymi uczestnikami projektu. Dzieci doskonale same uczyły się podczas różnorodnych działań. Wspólnie z partnerami opracowaliśmy książkę kucharską "Zdrowe śniadanie w kuchcikowej klasie", zbiór filmowych przepisów "Pyszne soki warzywno - owocowe", "Warzywno-owocowe obrazki talerzowe", książeczkę "Potrawy z różnych stron Polski" oraz "Abecadło warzywno - owocowe". Wypracowaliśmy również zbiór zadań z wykorzystaniem TIK. Moi uczniowie poznali piramidę zdrowego żywienia. Rozwiązywali interaktywne zadania, pracowali w aplikacji Paint. Wspólnie zrobiliśmy pyszny sok, kanapki. Dzieci przygotowały marchewki i ożywiły je w aplikacji ChatterKids. Układały literki z warzyw. Przygotowały koktajle mleczno-owocowe. Układały obrazki z warzyw i owoców. Opanowały umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi: sokowirówką, urządzeniem wielofunkcyjnym, blenderem oraz podstawowymi – nożem, deską, tarką. Nauczyły się dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy. Poznały piosenkę "Olimpiada w Jarzynowie", z której powstała wspólna aranżacja. Warzywa i owoce oraz przybory kuchenne pomagały uczniom
w codziennej nauce. Dzieci czerpały radość z tworzenia i zaprezentowania się innym uczestnikom projektu. Do zadań przystępowały bardzo chętnie i z zaangażowaniem.
Projekt "Kuchcikowo" zakończył się, ale aktywności związane z gotowaniem pozostały nadal w naszej aktywności szkolnej, o czym opowiedziałyśmy wspólnie z Dorotą Dankowską ze Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Słupsku, podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2024 w Warszawie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.
Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.
Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.
Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.
Notka o autorce: Katarzyna Ślęzak nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Szarych Szeregów w Piotrkowie Trybunalskim. Prowadzi również zajęcia z robotyki dla klas I-III. Pasjonatka nowoczesnych technologii oraz pracy metodą projektu. Nagrodzona eTwinnerka. Trenerka w Photon Entertainment. Członkini społeczności Superbefrzy Mini.
Ostatnie komentarze