Uczniowski projekt zaangażowany społecznie

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Wielu ekspertów zajmujących się pedagogiką twierdzi, że szkoły powinny przestawić się na uczenie „czterech K” – krytycznego myślenia, komunikacji, kooperacji i kreatywności. Ujmując to szerzej, szkoły powinny kłaść mniejszy nacisk na umiejętności techniczne, a silniej akcentować uniwersalne umiejętności życiowe. Najważniejsza będzie zdolność radzenia sobie ze zmianą, uczenia się nowych rzeczy i zachowywania równowagi psychicznej w nieznanych sytuacjach. Aby nadążać za tempem świata w 2050 roku, trzeba będzie nie tylko tworzyć nowe pomysły i produkty, lecz także, a może przede wszystkim, raz po raz tworzyć na nowo samego siebie” (Noah Harari).

Projekt i działanie, o którym chcemy opowiedzieć, znakomicie wpisuje się w ten cytat. Grupa uczniów klas ósmych poprzez udział w rocznym projekcie miała okazję doświadczać uczenia się w sposób znacznie odbiegający od tego, co oferuje nam szkoła. Projekt rozwinął ich umiejętności komunikacji w grupie, współdziałania, krytycznego myślenia oraz kreatywność. Sytuacje, które zostały wygenerowane poprzez aktywności projektowe doskonale pokazały, jak ważne jest, aby szkoła kładła coraz większy nacisk na kształtowanie uniwersalnych umiejętności życiowych. Bo przecież szkoła powinna być częścią życia.

Projekt, w którym uczniowie brali udział rozpoczął się już w sierpniu, kiedy to grupa ósmoklasistów zgłosiła się do udziału w ogólnopolskim programie Mądrzy Cyfrowi realizowanym przez Fundację Cała Polska Czyta Dzieciom oraz Fundację Google, w ramach którego pracując metodą Design Thinking stworzyła prototyp pomysłu na kampanię społeczną „Słowa Krzywdzą”. Na zaplanowane przez uczniów działania udało się pozyskać grant z programu Edukacja Inspiracja, realizowanego przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Fundację Stefana Czerneckiego. Działania projektowe realizowane przez uczniów osadzone były w dwóch przestrzeniach: online i offline. Uczniowie działali na fanpejdżu dbając o zaangażowanie swoich odbiorców poprzez tworzenie zakładek do książek, plakatów z cytatami, czy też swoich wizytówek. Nagrali też filmiki uświadamiające. Pierwszy spot #słowakrzywdzą zyskał popularność bardzo szybko osiągając na dzień dzisiejszy ponad 120 000 wyświetleń na Facebooku.

Kampanię wsparły znane osoby między innymi były Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak, Grzegorz Zajączkowski lider cyfryzacji w Polsce, aktorzy, muzycy, sportowcy i youtuberzy. Do projektu spontanicznie dołączyło ponad 50 szkół z całej Polski organizując różne akcje wokół hasła przewodniego kampanii. Uczniowie mieli okazję opowiadać o kampanii w szkołach gminnych oraz na zaproszenie szkół spoza gminy, rodzicom oraz całej społeczności szkolnej podczas lekcji, apeli, zebrań rodziców, akcji straganowej oraz na festynie rodzinnym. Uczniowie dzięki działaniom projektowym rozwinęli swoje umiejętności współpracy, prezentacji oraz wystąpień publicznych. Wspólnie napisali wiele artykułów do gazet lokalnych i ogólnopolskich oraz portali edukacyjnych. Mieli okazję o swojej kampanii opowiedzieć w radio RDC w Warszawie, wystąpić jako prelegenci na konferencji Digital Youth Forum oraz na Stadionie Narodowym podczas debaty Mądrzy Cyfrowi.

To wszystko było dla nich nowe, dlatego rozwinęli swoje zdolności radzenia sobie ze zmianą oraz dostosowania się do sytuacji. Ponieważ cała akcja od początku miała zamysł pozytywnego zakończenia, podsumowaniem kampanii jest spot #słowamająmoc, pokazujący jak wielkie znaczenie mają pozytywne, przyjazne i dobre słowa wypowiadane do drugiego człowieka. Niech ten krótki filmik stanie się wyznacznikiem spotkań człowieka z człowiekiem, a dla nas nauczycieli fajnym początkiem kolejnego roku szkolnego 2019/2020.

Zapraszam na wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2019, w którym razem z Martą Florkiewicz-Borkowską opowiadałyśmy więcej o tym projekcie:

Więcej na temat kampanii:

Fanpejdż kampanii: https://www.facebook.com/slowakrzywdza/  

Spot #słowakrzywdzą: https://youtu.be/iRTLRxvytyk 

Spot #słowamająmoc: https://youtu.be/9ikQf1FzJi8 

Wystąpienie uczniów na DYF: https://youtu.be/RTeoy73Y9K4

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorkach: Agata Dziendziel jest nauczycielką matematyki z pasją, pracuje w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach. Opiekuje się samorządem uczniowskim, kocha taniec, jazdę na rowerze i wędrówki górskie. Uwielbia zajęcia artystyczne. Współkoordynatorka projektu kampanii społecznej Słowa Krzywdzą.

Marta Florkiewicz-Borkowska jest nauczycielką języka niemieckiego w Szkole Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach, trenerką edukacyjną, ekspertką w Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacji Szkoła z Klasą. Nauczycielka Roku 2017. Dyplomowana arteterapeutka. Microsoft Innovation Educator Expert 2018 - 2019. Koordynatorka projektu Pożeracze Smutków oraz współkoordynatorka projektu kampanii społecznej Słowa Krzywdzą. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie