Podróże kształcą - wiadomo nie od dziś. Już podczas przygotowań do wyprawy możemy nauczyć się wielu praktycznych i potrzebnych w życiu rzeczy. Organizacja wycieczki zagranicznej to jeszcze większe przedsięwzięcie – i nauczyciel i uczniowie mogą wykorzystać swoją wiedzę zdobytą w szkole i rozwinąć wiele umiejętności. Portal Komisji Europejskiej ConsumerClassroom.eu zaprasza nauczycieli i uczniów do udziału w „nietypowym” Konkursie Miedzyszkolnym 2018.

Edukacja finansowa to wciąż pięta achillesowa większości Polaków. Teoretycznie sytuacja poprawia się, ale w praktyce bywa różnie. Sądząc po informacjach, które pojawiają się w mediach, wciąż łatwo dajemy nabierać się na różne oferty "gwarantowanego natychmiastowego zysku" i tym podobne. Po Świętach Bożego Narodzenia i Nowym Roku na pewno zajrzymy do naszych portfeli - to dobry czas, aby zastanowić się, czy warto i jak oszczędzać.

W trakcie roku szkolnego uczniowie dokonują wielu wyborów dotyczących między innymi przyborów szkolnych, przekąsek na drugie śniadanie, dojazdu do szkoły itd. Po kilku latach niektóre stają się prawdopodobnie ich zwyczajami konsumenckimi. Portal edukacji konsumenckiej Consumer Classroom na początek nowego roku szkolnego przygotował zestaw ćwiczeń i materiałów, które pomogą kształtować umiejętności uczniów przydatne im w codziennym życiu.

Znajomość praw ekonomii i umiejętność racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi wydają się być na tyle ważne we współczesnym świecie, że młodzi ludzie powinni nabyć przynajmniej podstawowe kompetencje jeszcze na etapie edukacji szkolnej. Polscy uczniowie wypadają raczej przeciętnie jeśli chodzi o wiedzę i umiejętności finansowe. Kilka dni temu ogłoszono wyniki badania PISA 2015 dotyczące obszary ekonomii i finansów (ang. financial literacy), w którym wzięło udział 15 krajów należących do OECD.

Uczniowie w niejednej szkole słyszeli zapewne o globalnej walce ze zmianą klimatu, o bardziej zrównoważony świat. Wielu z nich cechuje być może świadoma postawa w rozwiązywaniu tego światowego problemu. Są tacy, którzy wiedzą, w jaki sposób ograniczać ilość odpadów i oszczędzać wodę. Czy jednak są świadomi, jaki mają wpływ na świat jako użytkownicy energii? Portal ConsumerClassroom zaprasza uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych do 4. edycji Konkursu Międzyszkolnego.

Co czwarty Polak przyznaje się, że w ciągu ostatnich siedmiu dni zdarzyło się mu wyrzucić jedzenie. Najczęściej do kosza trafiają owoce, warzywa, pieczywo oraz resztki z posiłków - wynika z najnowszego sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej. Nie jest to tylko problem Polski, gdyż podobne praktyki mają miejsce także w innych krajach UE - jeszcze więcej od nas wyrzucają Brytyjczycy, Niemcy, Francuzi i Holendrzy (dane Eurostatu). Gospodarowanie żywnością to wciąż dość zaniedbany temat edukacji konsumenckiej.

Smartfony są dziś nieodłącznym towarzyszem uczniów, czy tego chcemy, czy nie. Szkoły nie do końca potrafią jeszcze wykorzystać je jako narzędzie edukacyjne (za mało edukacji, jak bezpiecznie, racjonalnie i kreatywnie korzystać z tych urządzeń), ale być może wkrótce trudniej będzie po prostu "zakazać" ich używania w szkole. W Siedlcach ruszyły testy mLegitymacji szkolnych i studenckich. Zamiast w tradycyjnej formie, dokument wyświetlany jest za pomocą smartfona. Może dzięki takiemu rozwiązaniu, w szkołach pojawi się też więcej inicjatyw uczących młodych ludzi do czego i jak można wykorzystać nowoczesne telefony.

Polacy wciąż nie przywiązują wystarczającej wagi do tego, jak zagospodarowywana jest przestrzeń publiczna. Nie zauważają otaczającego ich chaosu, nie chcą identyfikować się ze swoim miejscem zamieszkania. Większość z nas ma poczucie, że kreowanie rzeczywistości przestrzennej odbywa się poza ich świadomością i zaangażowaniem, co wynika poniekąd z braku elementarnej wiedzy w tym zakresie. Dotyczy to szczególnie młodzieży, która w przyszłości będzie decydować o poprawieniu lub pogorszeniu jakości naszego otoczenia.

„Jeśli nie rozumiemy innych, trudno nam przejąć się ich sprawami, poczuć, że ich problemy są także nasze. A jeśli tego nie czujemy, to trudno nam pomagać i działać razem z przekonaniem, że łączy nas wspólny cel” – napisała Dominika Kulczyk we wprowadzeniu do nowej, trzeciej edycji scenariuszy „Wiem. Czuję… Pomagam!” inspirujących do prowadzenia ciekawych zajęć z młodzieżą w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Można je już otrzymać od Kulczyk Foundation.

W każdej szkole ukryte są diamenty. Są tak sprytnie pochowane, że nie wykryje ich standardowe "przerabianie materiału", które często bywa głównym motywem i motorem działania szkoły. Te diamenty to talenty uczniów, którzy zazwyczaj nie ujawniają się z tym, co potrafią. A że potrafią naprawdę wiele, wiedzą ci nauczyciele, którzy (może znudzeni?) zaniedbali nieco rutynowe odhaczanie przerobionych materiałów i zaczęli z uczniami rozmawiać.

Tysiąclecia rozwoju rożnych form komunikacji międzyludzkiej. Trzy lata wspólnej pracy artystów filmowych i naukowców. Zbigniew Zamachowski w roli narratora. Muzyka specjalnie skomponowana przez Jana Duszyńskiego. Nowoczesny system projekcyjny, pozwalający zobaczyć 16 razy więcej pikseli niż w telewizorze full HD. Zapraszamy na „Halo Ziemia” – najnowszy film stworzony przez planetarium Centrum Nauki Kopernik.

Do tej pory malowałem na kamieniach lokalną różnorodność biologiczną, głównie rośliny i owady. W mojej intencji miały być elementem edukacyjnym i jednocześnie przyrodniczym street-artem. Wykorzystywałem także jako element gry terenowej z elementami questingu – by nadać mały element przygody w poszukiwaniu kolejnych kamieni i odgadywaniu gatunków. By zainspirować do poszukiwania wiadomości na temat spotykanych „chwastów i robali”.

Sezon ogórkowy jest latem. Jest to sezon na robienie ogórków w słoikach, czyli na zamykanie w nich lata. Nie wiem, czy lato lubi być zamykane, ale otwierane zimą z radością rozsyła swoje korniszonowe zapachy po całym domu. Taki sezon ogórkowy lubię bardzo...

Czy czytając wiadomości w Internecie, zastanawiasz się kto i w jakim celu je tworzy? Czy umiesz rozpoznać techniki, które mają przyciągnąć i utrzymać Twoją uwagę? Czy zauważasz jakie wartości, style życia i punkty widzenia prezentuje? Wreszcie – czy zwracasz uwagę na to, czego nie ma w tak zaprojektowanym przekazie – co zostało przemilczane?

Zmagają się z tym zarówno dzieci, jak i dorośli. Algorytmy, które odpowiadają za polecane treści i nieustanne powiadomienia, którym coraz trudniej się oprzeć. Jak nie dać się im wciągnąć i pomóc dzieciom uniknąć zupełnego braku kontroli nad nimi? Nie zawsze musi oznaczać to konieczność usunięcia danej aplikacji (choć czasem tylko to zadziała). Na początek pomocne może być zrozumienie jak działają najbardziej uzależniające rozwiązania w sieci i aplikacjach i na ile można zarządzać nimi w ramach dostępnych ustawień.

Dla wielu rodziców, a czasem nawet nauczycieli oglądanie filmu w szkole i rozmawianie o filmie to czysta strata czasu, a nie żadna nauka. Przecież w tym czasie można by zrobić coś poważnego, omówić lekturę albo powtórzyć do sprawdzianu. Nie mając zasadniczo nic przeciwko lekturom i klasówkom, chcemy tu jednak stanąć twardo w obronie filmu jako medium edukacyjnego. Jest wiele powodów, dla których szkoła powinna lubić filmy. Po pierwsze, dzieci i młodzi ludzie kochają oglądać filmy, chodzi tylko o to, by nauczyć ich oglądania filmów mądrych i ciekawych. Z tym nawykiem nikt się nie rodzi, a szkoła - poza kinem czy klubem filmowym - to najlepsze miejsce, by go sobie wyrobić. Oglądanie telewizji jak leci, tak nie działa.

Kluby filmowe to jeden z filarów edukacji filmowej w szkołach prowadzonej między innymi w ramach Filmoteki Szkolnej. Akcja! Ponad połowa szkół zgłoszonych do projektu prowadzi swoje szkolne kluby, gdzie uczniowie i uczennice są zaznajamiani z wybitnymi dziełami sztuki filmowej i zapraszani do otwartej i partnerskiej wymiany poglądów, którą inicjują twórcy. Jak wykorzystać ten potencjał? Czy film sprawdza się przy omawianiu trudnych tematów, które mogą budzić ogromne emocje i ujawniać różne punkty widzenia? 

fot. Fotolia.com

Medialna

Od tego roku projekt „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, który wcześniej funkcjonował jako oferta dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, trafia do szkół podstawowych. Jest ku temu wiele powodów, które tylko częściowo są związane z rozpoczętą reformą systemu edukacji. Po pierwsze, otwarcie się na potrzeby nauczycieli młodszych dzieci wynika bezpośrednio ze zgłaszanych i obserwowanych potrzeb. Pedagodzy ze szkół podstawowych rejestrujący się ze swoimi ekipami na prowadzone przez CEO gry filmowe, Wirtualny Festiwal Filmoteki Szkolnej czy też konkurs „Nakręć się” od lat dopytują się o dodatkowe działania, projektowane z myślą o nich. W tym roku podejmujemy próbę zaspokojenia przynajmniej częściowo tego rozbudzonego apetytu.

Ostatnie komentarze