„Dziecko – małe dziecko – może trzyletnie. […] Leżało pod murkiem zawinięte w papier. […] Ktoś, zanim wyniósł i ułożył na śniegu – starannie przewiązał mały tłumoczek, tę dziecinną paczuszkę”.

„…co robić, żeby nie było dzieci brudnych, obdartych i głodnych […] pierwszy mój zmarły, bliski i kochany, na razie tylko kanarek. Jego śmierć wysunęła tajemnicze zagadnienie wyznania”.

Wakacje. Dla niektórych czas błogiego lenistwa, dla innych wytężonej pracy. Która droga lepsza? To zależy tylko od tego, czego nam akurat trzeba. Tak się jednak składa, że dla mnie jedno przeplata się z drugim. Ot, taka przygoda!

Dzisiaj Dzień Bezpiecznego Internetu, doroczne wydarzenie edukacyjne, które ma przypominać o tym, że w sieci znajdują się nie tylko zasoby „jasnej strony mocy”, ale także i tej „ciemnej”. O bezpiecznym korzystaniu z zasobów sieci należy oczywiście przypominać każdego dnia, przez cały rok, bowiem korzystanie z Internetu – tak jak z każdego innego narzędzia – powinno być rozumne. A że dzieci, młodzież i dorośli spędzają w sieci wiele czasu, wiadomo z różnych badań. Bo takie życie (w sieci).

Nuda jest potrzebna, zwłaszcza dla osób pracujących kreatywnie lub uczących się. W intensywnym i zabieganym życiu mamy na nią coraz mniej czasu. Nuda to czas suszenia sieci. Kiedyś, gdy sieci rybackie były wykonane z włókien naturalnych, musiały być wysuszone po połowie, gdyż w innym przypadku po prostu gniły i rozpadały się. A my mamy coraz mniej czasu na odpoczynek i zwykłą nudę. Zbyt łatwy dostęp do elektronicznej rozrywki w każdym miejscu utrudnia zwykłe nudzenie się. I związaną z tym refleksję. Wyciszyć się "na pustyni".

O kompetencjach przyszłości w kontekście edukacji szkolnej napisano i mówiono już wiele. Co jakiś czas pojawiają się nowe opracowania eksperckie i nowe propozycje. Nauczyciele na pewno o niektórych słyszeli, choćby tym opracowanym przez instytucje europejskie (kompetencje kluczowe). Pytanie, czy na pewno ucząc młodych ludzi staramy się patrzeć w przyszłość.

Mowa ludzka jest absolutnym fenomenem, czymś niezwykłym w świecie zwierząt. Dzięki niej nie tylko możemy przekazywać bardzo skomplikowane i wieloznaczne treści, ale też komunikaty abstrakcyjne.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie