Nie ma jednej strategii uczenia się

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

edukacja przez całe życieKluczowa wiedza dotycząca problematyki uczenia się to tzw. wiedza parasolowa; pochodząca ze skumulowania rezultatów wielu badań naukowych. Na ich podstawie z całą pewnością można stwierdzić, że nie ma jednej strategii uczenia się, odpowiadającej potrzebom wszystkich ludzi! Spróbujmy dokonać przeglądu tego, co wiemy – w telegraficznym skrócie.
 

5. profilu inteligencji wielorakich

Profil ten jest w pewnym stopniu także uwarunkowany programem neurologicznym – danym przez naturę, ale w dużej mierze jest efektem wpływu środowiska, w którym przyszło się dziecku wychowywać. Każdy z nas ma osobisty profil inteligencji, w którym w określonym, wyjątkowym dla każdego układzie układają się: inteligencja ligwistyczno-językowa, logiczno-matematyczna, kinestetyczna, muzyczna, wizualo-przestrzenna, interpersonalna i intrapersonalna. Typów profili jest nieskończoność i w tym znaczeniu każdy z nas jest absolutnie wyjątkowy! Nie ma profilów lepszych ani gorszych. Jedynie można powiedzieć iż jakiś profil lepiej pasuje do oczekiwań danej instytucji, zestawu kompetencji zawodowych itd. 

Profile inteligencji wielorakich – prawdopodobnie, powstają na fundamencie preferencji sensorycznych i funkcji dominującej półkuli mózgowej – przy współpracy środowiska, konfigurując nasze predyspozycje, zdolności, talenty i zainteresowania. Profile inteligencji wielorakich nie są tak stałe jak preferencje sensoryczne i dominacja półkuli mózgowej; są podatne i wrażliwe na wpływ środowiska. Znajomość swego profilu inteligencji wielorakich pomaga w świadomym wyborze  odpowiednio inteligentnych metod (technik) nauczania/uczenia się. Z kolei im bardziej wielointeligentnie się uczymy lub nauczamy, tym lepszych rezultatów możemy oczekiwać. 

Każdy z nas ma własną strategię uczenia, swoje menu uczenia się, które w dużej mierze jest uwarunkowane neurologicznie (tak jest zbudowane i tak działa nasz mózg i nasze ciało). Znając własne preferencje i ograniczenia możemy świadomie tworzyć sytuacje uczenia się, która nam najbardziej odpowiada i osiągać świetne rezultaty. Każdy może się nauczyć wszystkiego – jeśli dobierze odpowiednie „narzędzia” uczenia się odpowiadające jego preferencjom. Każdego można nauczyć wszystkiego, jeśli się rozpozna jego styl uczenia się i dopasuje odpowiednio techniki (metody) nauczania. Światu potrzebne są wszystkie style uczenia się.

I tą optymistyczną wiadomością zachęcam do dalszego zgłębiania tej tematyki.
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Ciekawości nie daje sie raczej oddzielić od zebranych doświadczeń, więc oczekiwanie, że ktoś ich poz...
  • Written by Lech
    Ciekawe, znowu się z Panem zgadzam, tzn. mam podobne obserwacje. Ciekawość uczniów, którzy przychodz...
  • Written by Robert Raczyński
    "Widzi" Pan i nie wyciąga wniosków... Naprawdę nie dostrzega Pan różnicy między sprawdzianem dla ośm...
  • Written by Ppp
    Widzę, że jest Pani nauczycielką WCZESNOSZKOLNĄ. Tym czasem na studiach miałem profesora, który twie...
  • Written by Robert Raczyński
    Współczesność sprzyja odzwyczajaniu ludzi od narracji oraz potrzeby pełniejszej wypowiedzi, argument...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie