Telewizja i multimedia nie dla maluchów

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaNaukowcy amerykańscy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że każda godzina spędzona przez najmłodsze dzieci (od 2 do 48 miesięcy) przed włączonym telewizorem, także w towarzystwie ich rodziców, opóźnia rozwój narządu mowy. Rodzice mniej mówią do swoich małych dzieci, a te w rezultacie rzadziej gaworzą i później uczą się mówić.
 
Wyniki badań nad skutkami oglądania TV i filmów DVD, prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Washington i Instytutu Badawczego Szpitalu Dziecięcego z Seattle, zostały opublikowane na łamach pisma "Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine" (Vol. 163 No. 6, Czerwiec 2009). Lekarze przestrzegają przed zbyt wczesnym włączaniem telewizji, filmów i multimediów w proces wychowania dzieci. Zdaniem specjalistów dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia w ogóle nie powinny mieć styczności z telewizorem ani oglądać bajek na DVD czy wideo. Osłabia to bowiem osobistą interakcję z dorosłymi, tak bardzo potrzebną dzieciom we wczesnym etapie rozwoju.

media i edukacjaNiestety, wbrew zaleceniom pediatrów coraz więcej i coraz młodszych dzieci spędza czas przed telewizorem. Badania potwierdziły hipotezę, że oglądanie telewizji prowadzi do ograniczenia kontaktów rodziców z dziećmi. Zbadali 329 dzieci w wieku od 2 do 48 miesięcy. Maluchy przez 24 miesiące nosiły specjalne cyfrowe urządzenia nagrywające wszystko co usłyszały lub powiedziały. Uzyskane w ten sposób nagrania były analizowane przez specjalny program, który miał możliwość podziału dźwięków na kategorie i liczył słowa wypowiedziane przez osoby dorosłe, gaworzenie dzieci oraz czas kontaktu pomiędzy rodzicami i dziećmi.

Okazało się, że każda kolejna godzina spędzona w obecności włączonego telewizora jest związana ze zmniejszeniem ilości usłyszanych przez dziecko słów wypowiedzianych przez dorosłych aż o 7 procent. Telewizja ogranicza liczbę i długość gaworzenia dzieci i ilość konwersacji. Gdy rodzicom zależy na prawidłowym rozwoju ich dziecka, powinni w ogóle zrezygnować z włączania telewizora w towarzystwie dzieci. Nawet jeśli starają się poświęcić mu uwagę, jest ona rozproszona w powodu komunikatów płynących z ekranu i kontakt z dzieckiem jest mniej wartościowy.

Opublikowane wyniki są kontynuacją badań grupy naukowców nad wpływem cyfrowych mediów na psychikę i rozwój dziecka w wieku do 2 lat. Na łamach Edunews.pl pisaliśmy o wcześniejszych badaniach tego zespołu, poświęconych analizie multimedialnych programów edukacyjnych dla najmłodszych. Dla wielu rodziców może to być ważna wskazówka, aby uważali przy zakupie różnego rodzaju filmów i multimediów, które rzekomo mają przyspieszyć rozwój dzieci od najmłodszych lat, np. w nauce języka obcego.
 
(Źródło: MediaRun, Opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Ciekawości nie daje sie raczej oddzielić od zebranych doświadczeń, więc oczekiwanie, że ktoś ich poz...
  • Written by Lech
    Ciekawe, znowu się z Panem zgadzam, tzn. mam podobne obserwacje. Ciekawość uczniów, którzy przychodz...
  • Written by Robert Raczyński
    "Widzi" Pan i nie wyciąga wniosków... Naprawdę nie dostrzega Pan różnicy między sprawdzianem dla ośm...
  • Written by Ppp
    Widzę, że jest Pani nauczycielką WCZESNOSZKOLNĄ. Tym czasem na studiach miałem profesora, który twie...
  • Written by Robert Raczyński
    Współczesność sprzyja odzwyczajaniu ludzi od narracji oraz potrzeby pełniejszej wypowiedzi, argument...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie