Bliżej natury – bliżej siebie. Adaptacja do szkoły po wakacyjnym odpoczynku

fot. Kopalnia Soli Bochnia

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy dwa miesiące to dużo czy mało? Odpowiedź, jak to zwykle bywa, zależy od perspektywy. Pewnie niejeden uczeń we wrześniu powie, że to zdecydowanie za mało, by odpocząć i nacieszyć się swobodą i beztroską letnich dni… a niejeden nauczyciel zaobserwuje, że to wystarczająco dużo, by trzeba było ponownie mierzyć się z trudnościami adaptacyjnymi, jakie u wielu dzieci pojawiają się po powrocie z wakacyjnego odpoczynku do szkoły. Czy jest to problem na tyle ważny, by trzeba było cokolwiek z nim robić? Czy może lepiej od razu wziąć się do pracy i poczekać, aż dziecięcy umysł wskoczy ponownie na tory wiodące do przyswajania przekazywanej mu wiedzy?

Zwróćmy uwagę, że zarówno dzieci jak i dorośli efektywnie uczyć mogą się wówczas, gdy czują się bezpiecznie. Różnego rodzaju stresory, które naruszają ich strefę komfortu i zmniejszają poczucie bezpieczeństwa, mogą proces uczenia się utrudnić, a nawet uniemożliwić. Na początku roku szkolnego warto, więc zadbać o to, by dzieci miały czas i przestrzeń na ponowną adaptację. Warto zatroszczyć się przede wszystkim o wzajemne relacje – zarówno między samymi uczniami, jak też między uczniami a wychowawcą, gdyż to właśnie relacje z ludźmi, którzy z nas otaczają, są niezwykle ważnym czynnikiem tworzącym bazę do tego, by czuć się dobrze, bezpiecznie. Nie bez znaczenia jest miejsce i okoliczności, w których te relacje budujemy. Może, więc warto w tym początkowym okresie wyjść trochę częściej poza szkolne mury?

Wiele mówi się ostatnio o tym, że do pełni rozwoju człowiek nie potrzebuje obecnie kolejnych innowacji technologicznych, ale powrotu do natury, do naszych korzeni, tego, co kiedyś było dla nas oczywiste i naturalne w codziennym życiu, a niestety wraz z intensywnym postępem techniki straciło swoją wartość lub zostało całkiem zapomniane. Ziemia, po której stąpamy i skarby, które w sobie skrywa to elementy naszego otoczenia tak bardzo naturalne i ważne dla człowieka. Schodząc pod jej powierzchnię, zostawiamy za sobą zgiełk, gwar, nadmiar bodźców, które działają na nasze zmysły. A zmysły, które odpoczywają, mają szansę doświadczyć i zauważyć to, co naprawdę ważne – ja sam oraz ludzie, którzy są blisko mnie. Takie możliwości otwiera przed dziećmi i nauczycielami Kopalnia Soli Bochnia. Unikatowy mikroklimat wypełniający jej podziemne wnętrza tworzy przestrzeń nie tylko w znaczeniu geograficznym, ale też przestrzeń społeczną do tego, by po wakacyjnej przerwie móc ponownie ze szczerym i uważnym zaciekawieniem przyjrzeć się sobie nawzajem. 250 m pod powierzchnią ziemi, tam gdzie moc traci wi-fi, tam znaczenia i mocy nabiera integracja w bezpośrednim kontakcie z naturą i ze sobą nawzajem.

Dla tych, którzy mimo wszystko spragnieni są zdobywania nowej wiedzy, należy wspomnieć, że Kopalnia Bochnia oprócz drogocennej soli skrywa w sobie prawdziwe złoża wiedzy, interesujących faktów i wspomnień z przeszłości dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Darem kopalni Bochnia dla ludzi jest nie tylko sól. Odwiedzającym ją gościom jest ona gotowa dać zasoby wewnętrznej energii i siły, a to z pewnością cenne skarby dla dzieci, które po wakacjach stoją przed wyzwaniem zdobywania nowej wiedzy i umiejętności szkolnych. Niech ten dar będzie, więc zaproszeniem do odwiedzenia jej podziemnego królestwa.

Oferta wycieczek do Kopalni Soli Bochnia dostosowana jest do potrzeb różnych grup wiekowych uczniów - od przedszkola do szkoły średniej.

Oferta Specjalna

Do końca 2019 bilety szkolne na zwiedzanie trasy turystycznej z Podziemną Ekspozycją Multimedialną dostępne są w cenie 26 zł.

Kontakt: +48 14 692 67 52, +48 14 615 24 62, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., www.kopalnia-bochnia.pl

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Justyna
    Dzień kropki...?Co to takiego..? Zastanawiałam się. Teraz już wiem.. :) Do dzieła kropki , jutro ....P...
  • Written by Anna
    Zgadzam sie autorem
  • Written by Barbara
    Tuż przed wrześniem miałam przygotować dla jednej placówki rozkład materiału dla podstawówki i Liceu...
  • Written by Agnes
    Panie Jarku, wspaniale, że ruszył Pan ten temat! Jesper JUUL zostawił nam klucz do zmiany, kiedy pow...
  • Written by Łukasz
    Mam nadzieję, że Edunews będzie publikowało dalsze wpisy z tego cyklu. Jestem nim zachwycony i uważa...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie