W edukacji nastawionej na dziecko kładziemy nacisk na aktywności, w których uczniowie i uczennice są aktywni, podejmują decyzje i rozwiązują problemy. Metodą, która pozwala nam to osiągnąć jest Design Thinking. Jest to proces rozwiązywania problemu w taki sposób, który pozwala dopasować rozwiązanie do potrzeb odbiorcy, a dzieciom – rozwinąć wiele kompetencji: kreatywność, empatię, krytyczne myślenie, współpracę, komunikację. Uczy też, jak podejmować decyzje i wypracowywać kompromisy, a jednocześnie daje uczniom i uczennicom poczucie sprawczości.
Punktem wyjścia jest tu problem – wychowawczy, edukacyjny czy szkolne wyzwanie, np. organizacja akcji charytatywnej. Chociaż czasami rozwiązanie od razu pojawia się w głowie, trzeba się zatrzymać i poświęcić czas na empatyzację, czyli próbę zrozumienia osób, których ten problem dotyczy. Następnie analizujemy nasze zasoby i dokładnie definiujemy problem – najlepiej w formie wyzwania. Dopiero wtedy jesteśmy w stanie przejść do generowania pomysłów. To świetna okazja, by puścić wodze fantazji i nie bać się pomysłów, które na pierwszy rzut wydają się nierealne, gdyż każdy z nich może być inspiracją dla innych osób z zespołu. Im więcej pomysłów, tym lepiej.
Następnie wybieramy jedną z propozycji i budujemy jej prototyp, który testujemy, w razie potrzeby poprawiamy, a czasem nawet z niego rezygnujemy i zaczynamy pracę nad innym z zaproponowanych rozwiązań. Dlatego Design Thinking jest metodą dość długotrwałą – do podanych wyżej zalet można więc dodać trening cierpliwości.
A jak wykorzystać tę metodę podczas lekcji? Wystarczy sformułować problem w taki sposób, aby uczniowie i uczennice rozwiązując go zdobywali wiedzę. Dzięki temu będą mogli od razu wykorzystać tę wiedzę w praktyce.
Więcej o samej metodzie oraz o inspiracji na jej wykorzystanie w szkole znajdziecie w nagraniu naszego webinaru:
Notka o prowadzących: Agnieszka Chomicka-Bosy – nauczycielka, edukatorka, moderatorka metody Design Thinking. Pracowała metodą DT w takich projektach jak Solve for Tomorrow firmy Samsung, Szkoła z klasą, Laboratorium Szkoły z klasą. Autorka licznych publikacji dla nauczycieli i rodziców oraz podręczników z zakresu kodowania dla przedszkolaków (wydawnictwo MAC). Współautorka programu do nauczania informatyki w kl.1-3 “Cyfrowe wędrówki”. Związana ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog i Fundacją Szkoła z klasą. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP.
Ewa Przybysz-Gardyza jest absolwentką SGH (stosunki międzynarodowe), UW (filologia angielska) oraz WSP Korczaka (edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna), a także Akademii Liderów Oświaty CEO. Edukatorka i trenerka z 18-letnim stażem w pracy jako nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w szkole podstawowej; autorka materiałów edukacyjnych; należy do społeczności Superbelfrzy RP; koordynatorka programów edukacyjnych - aktualnie programu Asy Internetu w Fundacji Szkoła z Klasą; autorka bloga: dlanauczycieli.blogspot.com; ciągle się uczy i poszukuje sposobów na ulepszanie edukacji. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.
Ostatnie komentarze