Webquest to metoda dydaktyczna, polegająca na kierowanym przez nauczyciela poszukiwaniu informacji w Internecie. Uczennice i uczniowie otrzymują precyzyjnie sformułowane zadanie, które mają wykonać, korzystając z wskazanych źródeł dostępnych online lub samodzielnie szukając odpowiedzi w sieci.
Choć Webquest jako metoda powstał w latach 90-tych XX w, a w Polsce został spopularyzowany około 2008 roku, chcemy przyjrzeć się mu ponownie i sprawdzić, czy nadal warto realizować z uczennicami i uczniami projekty webquestowe.
W dobie cyfryzacji i powszechnej dostępności informacji, metoda Webquestu jest nie tylko narzędziem do poznania konkretnych treści, ale także sposobem na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, selekcjonowania informacji oraz pracy zespołowej. Ponieważ nasi podopieczni podczas projektu mają okazję działać twórczo – tworzyć prezentacje, prototypy, prace plastyczne, artykuły czy multimedia – jest to wspaniała okazja do rozwijania ich kreatywności i wyobraźni. Źródła internetowe pozwalają sięgnąć do aktualnych danych i łączyć naukę z rzeczywistością. Dobrze zaprojektowany Webquest może być pomostem łączącym tradycyjne formy nauczania/uczenia się z nowymi technologiami.
Świat, w którym żyjemy jest skomplikowany i wielowymiarowy. By zrozumieć wiele współczesnych zjawisk, musimy patrzeć na nie z różnych perspektyw, łączyć wiedzę z różnych dziedzin. Webquest daje nam narzędzie, by uczynić to w sposób strukturalny i efektywny.
Mówiąc o Webquest warto nawiązać również do modelu STEAM, który skupia się na integracji różnych obszarów wiedzy (nauki ścisłe, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) w celu zapewnienia holistycznego podejścia do nauki. Webquest jako metoda kierowanego badania w Internecie, doskonale wpisuje się w filozofię STEAM i pozwala na tworzenie projektów łączących różne przedmioty szkolne w jedno interdyscyplinarne zadanie. Śmiało można powiedzieć, że magia Webquest tkwi w interdyscyplinarności, która polega nie tylko na tym, by korzystać z różnych dziedzin wiedzy, ale przede wszystkim by potrafić dostrzec powiązania tej wiedzy z rzeczywistością.
Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2023 w Warszawie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Anna Romańska jest nauczycielką przyrody i geografii w Szkole Podstawowej nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi, trenerka i edukatorka. Pasjonatka nowych technologii i ich wykorzystania w edukacji. Preferuje metody pracy oparte na doświadczaniu i bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem. Współtwórca ścieżki "Odkrywcy świata" w ogólnopolskim programie edukacyjnym #Superkoderzy, autorka programu nauczania i podręcznika "Poznajemy przyrodę" WSiP.
O interdyscyplinarności w nauczaniu przeczytasz też w kilku artykułach w Edunews.pl:
- Ile matmy jest na polskim, czyli dlaczego interdyscyplinarność jest ważna?
- Interdyscyplinarnie na matematyce. Jak podnieść kompetencje i zdobyć wiedzę?
- Interdyscyplinarnie, czyli jak?
Ostatnie komentarze