Pomocą dydaktyczną, która intryguje i która niesie ogrom możliwości edukacyjnych niewątpliwie są karty z gry Dixit. Kiedy pojawiają się na lekcjach, uczniowie zazwyczaj wstrzymują oddech. Wiedzą, że lekcja będzie pełna niespodzianek. Bo Dixit to jedna niewiadoma. Piękne, bajkowe, pełne symbolicznych znaczeń karty sprawiają, że tylko od naszej wyobraźni zależy, co stanie się podczas zajęć. Gra skojarzeń to oczywiście podstawa wspólnej zabawy. Jedna lekcja z tymi kartami zazwyczaj pozostawia wśród uczniów niedosyt.

Nawet gdy członkowie zespołu (nauczyciele, uczniowie) nie mogą się spotkać osobiście, możliwa jest dobra praca w grupach. Wykorzystując technologię informacyjno-komunikacyjną możemy usprawnić realizację projektów. Oto subiektywny przegląd kilku programów i aplikacji, które sprawdziły się w działalności edukacyjnej.

Wiele szkół znajduje się w pobliżu mniejszych lub większych kompleksów leśnych albo stosunkowo łatwo można się do nich dostać z dziećmi. Pobyt w lesie to okazja do zorganizowania całodniowych, bogatych zajęć przedmiotowych, na których uczniowie będą uczyć się nie tyle z podręczników, co po prostu przy wykorzystaniu tego, co tam w lesie znajdą. Takie zajęcia to okazja nie tylko do poznawania przyrody, ale i pogłębiania znajomości matematyki, języka ojczystego, ale i fizyki, geografii oraz wielu innych przedmiotów.

W starszych uczniach w szkole podstawowej jest potencjał, który można wykorzystać z pożytkiem dla całej społeczności szkolnej. Nieraz przekonamy się, że nie potrzeba wcale wiele wysiłku, aby wyzwolić ich wielką pozytywną energię. Obyśmy tylko jako nauczyciele chcieli ich zaangażować.

Pewną innowacją pedagogiczną może być potraktowanie każdego ucznia w klasie jako bohatera. Takie podejście jest możliwe w każdej szkole. Tworzymy programy nauczania w oparciu o podstawę programową, ale to uczeń jest głównym aktorem w procesie uczenia się i ma możliwość zdecydowania, kim jest jego bohater i w jaką podróż się udaje.

Czy uważność przydaje się w życiu? Jak bardzo, skoro nawet słowo to nie istnieje, a autokorekta nieustannie je zakreśla?

Umiejętności matematyczne z uczniami z SPE doskonalimy w każdej sytuacji i na wiele sposobów. Bardzo często treści matematyczne są zbyt trudne i niezrozumiałe dla naszych dzieci, ponieważ są abstrakcyjne. Deficyty w zakresie logicznego myślenia dodatkowo potęgują trudności matematyczne. Dlatego warto sięgać po takie środki dydaktyczne, które nie tylko będą dostosowane do potrzeb naszych uczniów, ale przede wszystkim je zainteresują, maksymalnie zaangażują i będą atrakcyjne.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie