Timeline dla Niepodległej, czyli pomysł na projekt historyczny

fot. Izabela Wyppich

Narzędzia
Typografia

Dużymi krokami zbliża się stulecie odzyskania niepodległości, nie przepadam za akademiami rocznicowymi, dlatego też moje wysiłki koncentruję głównie na pracy projektowej i działaniach relacyjnych. Zależy mi aby ta ważna rocznica stała się inspiracją i pretekstem do działań projektowych i grupowych, które w realny sposób pozwolą uczniom z jednej strony uporządkować ich wiedzę z drugiej strony zrozumieć ją, zaangażować się w wspólnotę narodową w sposób świadomy i dogłębny.

Wśród wielu realizowanych projektów historycznych w zeszłym roku szkolnym najlepiej wspominam projekt inspirowany jedną z moim ulubionych planszówek, a raczej karcianek „Timeline”.

Z klasą trzecią gimnazjum rok wcześniej realizowałam już autorską innowację, więc wiedziałam że praca projektowa i grupowa nie jest im obca.Mimo że działania uczniów przypadły praktycznie na koniec ich nauki w gimnazjum, wszystkie grupy świetnie wywiązały się z zadania i śmiało mogę powiedzieć, że nie było ucznia, który nie byłby zaangażowany w działania swojej grupy. Założenia projektu było proste. Z okazji zbliżającego się stulecia odzyskania niepodległości uczniowie w ramach lekcji historii w maju i czerwcu 2018 roku pracowali nad swoją własną, autorską wersją popularnej gry karcianej Timeline. Inspiracją do działań była gra w wersji przygotowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku. Pięknie wydana i opracowana wersja gry pod tytułem „Droga do Niepodległości” stała się kanwą do stworzenia własnych projektów timeline prezentujących najważniejsze daty polityczne, społeczne i gospodarcze w historii Polski, które wyznaczały ścieżki Polaków w dążeniu do niepodległości. Wszystkie projekty zostały wydrukowane i będą wykorzystywane użytkowo w szkole. Na początek w trakcie turnieju Timeline, który mam zamiar przygotować w ramach wymiany międzyregionalnej w październiku.

Co było największym wyzwaniem?

To co zawsze, czyli praca zespołowa i dogadanie się. Mimo że uczniowie nieraz już pracowali w zespołach, tym razem zadanie było dosyć trudne i pracochłonne. Ze względu na to, że grupy same decydowały jakich technik i mediów użyją do przygotowania kart nie wszyscy potrafi dogadać się na początku co do koncepcji artystycznej projektu. No i jeszcze presja czasu ( koniec roku, tradycyjny wyścig za dobrymi ocenami) i ilość materiału ( 80 kart do przygotowania) sprawiało, że zadanie nie należało do najłatwiejszych.

Co się udało?

To z czego jestem najbardziej dumna to z sumienności i pracowitości uczniów. Projekty powstające „tradycyjnymi” metodami wymagały nie lada nakładu pracy, kreatywności i inwencji. Powstały między innymi prace inspirowane komiksami oraz ręcznie malowane akwarele, które potem zeskanowano i umieszczono na kartach. W projektach komputerowych uczniowie sami wybrali programy oparte o grafikę wektorową i wykonali gigantyczną pracę przy wyszukiwaniu materiałów ikonograficznych do kart. Muszę też przyznać, że bardzo budujące było dla mnie jak świetnie grupy podzieliły się pracą, nie marnowały czasu i wykorzystywały mocne strony członków grupy ( ja sama tak dobrze nie szkicuję wizualnie, a co dopiero nie projektuję grafiki wektorowej) Warto było zostawić im pełną swobodę co do wyboru techniki oraz metod pracy.

A Wy jakie projekty i działania podejmujecie z okazji stulecia odzyskania niepodległości? Zapraszamy do dzielenia się i inspirowania nawzajem.

Wszystkie prace projektu „Timeline dla Niepodległej” można zobaczyć na stronie https://wyppich6.wixsite.com/timeline.

 

Notka o autorce: Izabela Wyppich jest nauczycielką przedmiotów artystycznych oraz historii w ZSO nr 1 Rudzie Śląskiej i członkinią grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie