Kurs uważności dla nauczycieli szkół przyszpitalnych

fot. Fundacja Szkoła z Klasą

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji zapraszają do udziału w bezpłatnym programie „Krople uważności”. Trzecia odsłona projektu skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli szkół przyszpitalnych. Organizatorzy programu wierzą, że praktyki uważności okażą się szczególnie pomocne w ich pracy z uczniami i uczennicami. Nabór do programu trwa do końca września.

Funkcjonowanie w szkole przyszpitalnej bywa wymagające i obciążające zarówno dla osoby nauczającej jak i dla ucznia. Pogorszony stan zdrowia, obniżone samopoczucie związane
z pobytem w szpitalu, osamotnienie, ograniczony kontakt z rodziną czy przyjaciółmi, spadek poczucia własnej wartości i zmniejszona aktywność mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie i dobrostan dziecka w placówce – mówi Gaja Andrukowicz, koordynatorka projektu z Fundacji Szkoła z Klasą. Zależy nam, aby wspierać nauczycielki i nauczycieli w ich codziennej pracy z dziećmi w środowisku szczególnie wymagającym poświęcenia uwagi nie tylko uczniom i uczennicom, ale też sobie – dodaje.

„Krople uważności” to część programu Young Health Programme, koordynowanego przez firmę AstraZeneca. W Polsce jest on realizowany od trzech lat przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind pod honorowym patronatem Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz Konsultant Krajowej w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, dr n. med. Aleksandry Lewandowskiej.

Najważniejszym elementem kursu dla nauczycieli szkół przyszpitalnych będzie 8-tygodniowy Trening Uważności połączony z 4-tygodniowym mentoringiem, przygotowującym do wprowadzania praktyk uważności do pracy z uczniami. Kursantki i kursanci ze szkół przyszpitalnych zaproszeni zostaną także do udziału w stacjonarnym spotkaniu poświęconym praktykom mindfulness. Przez cały czas trwania kursu i po jego zakończeniu nauczyciele będą wprowadzać w życie zdobyte umiejętności – tak, aby stały się one dla nich wsparciem podczas wymagającej pracy z uczniami i uczennicami przebywającymi w oddziałach szpitalnych.

Szkoły przyszpitalne jako niewidoczny element systemu

W domenie publicznej brakuje danych na temat dokładnej liczby szkół przyszpitalnych w Polsce. Jedyne, co możemy stwierdzić z całą pewnością to to, że szkoły te stanowią wymagające środowisko pracy, a ich pracownicy często mierzą się z wyzwaniami odmiennymi niż te w typowych placówkach oświatowych. Dodatkowo specyfika każdego szpitala także jest inna, co również przekłada się na pracę z uczniami – podkreśla Gaja Andrukowicz.

Nauczyciele i nauczycielki szkół przyszpitalnych to osoby, które pracują np. na oddziałach psychiatrycznych czy onkologii dziecięcej, co wymaga nie tylko ogromnej wrażliwości
i zaangażowania, ale także odporności psychicznej. Muszą współpracować z szeregiem specjalistów: pedagogów, terapeutów czy lekarzy oraz uwzględniać w swoich działaniach zmienny stan zdrowia uczniów i uczennic. Bardzo często nauczyciele pełnią ważną rolę nie tylko w procesie nauczania dziecka, ale też jego leczenia. Dlatego tak ważne jest zadbanie o ich własne zdrowie, samopoczucie i dobry stan emocjonalny – dobrostan nauczycieli korzystnie wpłynie na małych pacjentów.

Dzięki wdrożeniu świadomej koncentracji uwagi na tu i teraz, praktyki mindfulness podnoszą jakość życia we wszystkich obszarach. Dlatego też chciałabym wprowadzić praktykowanie uważności wśród dzieci przewlekle chorych, w tym zmagających się z chorobą nowotworową. Mam nadzieję, że metoda ta pozwoli budować u małych pacjentów poczucie pewności siebie i rozwijać wewnętrzne kompetencje do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami związanymi z hospitalizacją i przebiegiem choroby – powiedziała Małgorzata, nauczycielka szkoły przyszpitalnej, uczestniczka pilotażowej części kursu.

Nabór na kursy uważności dla nauczycieli szkół przyszpitalnych w ramach III edycji programu „Krople uważności” trwa do końca września br. Zainteresowane osoby zapraszamy do wypełnienia formularza na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.

Zachęcamy także wszystkich nauczycieli do zapoznania się z kursem e-learningowym dotyczącym praktyki uważności i wprowadzania jej w życie szkoły, który powstał w ramach programu Krople Uważności: (S)pokój nauczycielski. Uważność w szkole.

(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ola
    Bardzo ciekawy artykuł. Ciesze się, że na niego trafiłam. Wcześniej nie wiedziałam o tych specjalnyc...
  • Written by Administrator
    A nie jest to przypadkiem "wkład" mediów (w tym społecznościowych) poszukujących sensacji i dziury w...
  • Written by Ppp
    Z drugiej strony mamy przykład z wiosny, kiedy wprowadzono zakaz zadawania zadań domowych. W mediach...
  • Written by Ppp
    Jaki procent nauczycieli jest w stanie skończyć lekcję pięć minut przed dzwonkiem, by coś takiego pr...
  • Written by Ppp
    Problemem jest obowiązek szkolny. Skoro wszyscy chodzili do szkoły, to wszyscy mają wspomnienia doty...
  • Written by Robert Raczyński
    Ja również dziękuję Pani za uzupełnienie i zapewniam, że też pokładam nadzieje w edukacji - inaczej ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie