STEAM w edukacji wczesnoszkolnej – dlaczego warto?

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

STEAM jest to termin, który w ostatnich latach często pojawia się podczas rozmów o nowoczesnej edukacji, o sposobach i atrakcyjnych metodach pracy. Czym jest STEAM? To nie tylko akronim pierwszych liter angielskich słów: S – Science – nauka, T – Technology – technologia, E – Engineering – inżynieria, A – Art – sztuka i M – Math – matematyka, ale przede wszystkim podejście/forma zdobywania wiedzy. Podczas zajęć z młodymi ludźmi wymienione dziedziny nie tylko się przenikają, ale doskonale uzupełniają.

My nauczyciele/edukatorzy jesteśmy inicjatorami, przewodnikami, towarzyszami młodych ludzi w procesie edukacyjnym. Podczas warsztatów STEAMowych istotną rolę odgrywają takie czynniki, jak:

  • zabawa – zachęcamy do doświadczeń i eksperymentowania, zwracamy uwagę na emocje jakie towarzyszą całemu procesowi.
  • współpraca – zwracamy uwagę na to by dzielić się nie tylko materiałami, ale i pomysłami, wiedzą oraz umiejętnościami.
  • cierpliwość – pokazujemy, że nic tak nie uczy jak porażki i błędy, choć początkowo mogą budzić frustrujące
  • sukces – doceniamy pracę młodych ludzi i świętujemy sukcesy
  • czas – pamiętamy, że każdy zdobywa wiedzą w swoim tempie
  • kreatywność – zachęcamy do realizacji własnych pomysłów.

Ze względu na powyższe czynniki, zajęcia STEAMowe świetnie wypadają w grupie najmłodszych uczniów i z powodzeniem może być stosowane na całym etapie wczesnoszkolnym. Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia, autorstwa Joanny Komorek:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Mariola Fik jest byłą bibliotekarką i edukatorką kompetencji cyfrowych, trenerką Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Miłośniczka edukacji w duchu STEAM. W pozornie zwyczajnych rzeczach widzi materiały do eksperymentowania i konstruowania. Bliska jest jej edukacja przez doświadczanie. Z pasją majsterkuje z dziećmi m.in. w Pracowni Młodego Inżyniera w rodzinnej miejscowości.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Dawid
    Fajne, bardzo fajne i następne z którego nic nie wyniknie, Może jakaś eksperymentalna szkoła o które...
  • Written by Robert Raczyński
    Mamy zbyt dużo wytycznych  
    - dodałbym jeszcze, że te wytyczne, choć niesprawdzalna jest ich reali...
  • Written by Robert Raczyński
    Nie jestem pewien czy mówimy o tym samym. Ludzie odczuwają lęk przed tym rodzajem myślenia bo od naj...
  • Written by Lech
    Problem nie jest akademicki, jest niesłychanie realny. Kluczowy dla kształcenia w dziedzinie nauk śc...
  • Written by Robert Raczyński
    Fizycznie jest zupełnie obojętne, bo nie ma i nie może być zgody w kwestii treści nauczania - proble...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie