Aby wykorzystać wszystkie szanse, jakie stwarza cyfrowe wideo w procesie edukacji, należy zmierzyć się z poważnymi wyzwaniami. Podstawowym problemem jest nie tyle ogólna sprawność w korzystaniu z nowych technologii, ale przygotowanie dydaktyczne nauczycieli do korzystania z nowych narzędzi edukacyjnych na zajęciach.
Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji (3)
Tempo, w jakim przyrastają zasoby cyfrowych filmów edukacyjnych jest imponujące. Prym – obok społeczności internetowych - wiodą tu duże media, np. Discovery Education, PBS, BBC czy Sky. Dysponują one największymi i najciekawszymi jak do tej pory produkcjami filmowymi i oczywiście chcą wykorzystać szansę, jaką stwarza im trend edukacji wizualnej.
Profesor Podcast
Prestiżowe uniwersytety, od MIT (Massachusetts Institute of Technology) po Stanford, za darmo udostępniają tysiące nagrań wykładów z każdej dziedziny. Kiedy polskie uczelnie pójdą ich śladem? 61% odwiedzających serwis z wykładami na MIT to nie mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, większość pochodzi ze wschodniej Azji i Europy Zachodniej.
Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji (2)
Filmy w edukacji nie są zjawiskiem nowym – od dawna nauczyciele korzystali na lekcjach z materiałów telewizyjnych. Dotąd istniały różne bariery sytuacyjne i technologiczne, które uniemożliwiały szersze wykorzystanie tych narzędzi edukacyjnych w szkole. Internet i postęp technologiczny wymusiły zmianę w formie przekazu filmowego, z pożytkiem dla procesu edukacji.
Projekty badawcze w przedszkolu
Czy to nie przesada? Czy małe dzieci są wystarczająco gotowe do działań badawczych? Na pewno tak! Metoda projektów badawczych pozwala dzieciom na rozwijanie różnorodnych umiejętności, odpowiada ich wrodzonej ciekawości, potrzebie poznawania i rozumienia świata. Rozbudza również w nich zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi.
Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji (1)
Dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, dostępności urządzeń mobilnych pozwalających rejestrować i odtwarzać pliki wideo, wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacji staje się zjawiskiem powszechnym. Przyczynia się do tego również popularność YouTube, uświadamiając edukatorom, jakie formy przekazu najchętniej akceptują dziś osoby uczące się.
Tablice interaktywne w procesie nauczania
Nowy raport przygotowany przez Futurelab - brytyjską organizację zajmujacą się nowoczesną edukacją - ukazuje, iż odpowiednio wykorzystywane przez nauczycieli tablice interaktywne mogą w sposób pozytywny wpływać na nauczanie i uczenie się. W niektórych sytuacjach mogą również przynosić dodatkowe, choć czasem nieoczekiwane efekty.
Ostatnie komentarze
Po pierwsze, mam wątpliwości co do popularności konektywizmu w U...