Programowanie dla humanistów? Kilka słów o Dziennikarzach Przyszłości

fot. Agnieszka Halicka

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie najczęściej kojarzy się z zadaniem dla osób z zamiłowaniem do przedmiotów ścisłych. Czy humanista też mógłby się odnaleźć w świecie kodów i algorytmów? Okazuje się, że jak najbardziej. Udowodnili to uczestnicy ścieżki tematycznej Dziennikarze Przyszłości programu #SuperKoderzy.

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Konstancinie-Jeziornie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności programistyczne i reporterskie w roku szkolnym 2017/2018, po dostaniu się do wymarzonej ścieżki programu #SuperKoderzy. Projektem zostali objęci uczniowie ówczesnych klas szóstych: kreatywni, ambitni i pracowici młodzi ludzie. Zainteresowanie młodzieży było duże. Już do nagrania filmu rekrutacyjnego zgłosiło się aż dziesięć osób.

Po zakwalifikowaniu się do programu, chęć udziału w jego realizacji wyraziła ponad połowa wszystkich uczniów klas szóstych, w związku z czym dla każdej klasy zostały zaplanowane dodatkowe zajęcia reporterskie i zajęcia programistyczne. Na dodatkowe zajęcia udało się pozyskać środki z budżetu gminy. Informacja o naszym udziale w programie została opublikowana w Biuletynie Informacyjnym Gminy Konstancin-Jeziorna.

Dzięki środkom z programu #SuperKoderzy szkoła została wyposażona w pięć tabletów z akcesoriami oraz stację ładującą do zakupionego sprzętu. Umożliwiło to uczestnikom projektu mobilną pracę w małych grupach, oglądanie i planowanie reportaży, nagrywanie dźwięków (szczególnie przydatne w przypadku wywiadów) oraz robienie zdjęć i nagrywanie filmów. Uczniowie nie tylko realizowali założenia wybranej ścieżki tematycznej, ale także dokumentowali całość swoich działań.

Nad realizacją programu sprawowały pieczę dwie nauczycielki: Agnieszka Halicka, nauczyciel bibliotekarz oraz Jolanta Banach, nauczyciel informatyki. Pozostawały one bez przerwy w kontakcie, aby sprawnie dbać o właściwą korelację treści na zajęciach reporterskich i programistycznych.

Raz w tygodniu szkolni #SuperKoderzy poznawali tajniki reportażu. Zaczęli od absolutnych podstaw: definiowania tego gatunku, analizy różnego rodzaju reportaży oraz rozmowy na temat zadań dziennikarza. Dużym uatrakcyjnieniem zajęć były cztery wyjazdy na warsztaty dziennikarskie do Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, w ramach których uczniowie zdobywali wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania fake newsów, tworzenia filmów na tabletach, plakatów w programach graficznych oraz tworzenia reportażu z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej. Na kolejnym etapie pracy, młodzież szukała interesujących tematów i pracowała w grupach zadaniowych nad własnymi reportażami, zbierała materiały takie jak zdjęcia i nagrania audio, które następnie modyfikowała w programach do obróbki grafiki i dźwięku.

Drugie zajęcia w tygodniu odbywały się w sali informatycznej i skupiały się na pracy w programie Scratch. Uczniowie nabywali umiejętności programistycznych, szukając sposobów na atrakcyjne zaprezentowanie przygotowywanych reportaży. Młodzi reporterzy starali się dbać o to, aby forma i treść prezentowanych utworów idealnie ze sobą współgrały.

W maju uczestnicy projektu zaprezentowali swoje działania przed uczniami i nauczycielami, którzy przyjechali do nas z partnerskiej szkoły w Krzemieńcu, na Ukrainie. Specjalnie z tej okazji został zorganizowany apel, który poprowadzili uczniowie realizujący program #SuperKoderzy. Dzięki temu szkolni #SuperKoderzy przekroczyli kolejną granicę (po granicy między przedmiotami ścisłymi i humanistycznymi) podczas realizacji projektu - kraju.

Program #SuperKoderzy i ścieżka Dziennikarze Przyszłości to był strzał w dziesiątkę! Uczniowie przez cały rok szkolny nie tracili zainteresowania projektem, chętnie uczestniczyli w zajęciach dodatkowych, rozwinęli wiele cennych umiejętności (nie tylko reporterskich i programistycznych, ale także związanych z planowaniem i pracą w grupie), i, co najważniejsze, ciągle pytali o możliwość udziału w programie w kolejnym roku szkolnym. Dzieci połknęły bakcyla programowania i dziennikarstwa, a o to przede wszystkim chodziło!

A jak wypadły nasze reportaże? Oceńcie sami:

Wywiad z Łukaszem Fabiańskim

Jakie hobby mają uczniowie naszej szkoły?

Co dorośli pamiętają z czasów szkolnych?

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Notka o autorce: Agnieszka Halicka jest nauczycielem-bibliotekarzem, trenerką umiejętności cyfrowych oraz członkinią grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Pani Joanno, dziękuję za te słowa. Choć Pani "klęski" dla wielu byłyby ogromnym osiągnięciem, pomaga...
  • Written by Robert Raczyński
    "...informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające..." - Na co komu ministerstwo, które nie...
  • Written by Adam
    W 2012 roku MEN informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające e-nauczanie. Opracowano takż...
  • Written by Robert Raczyński
    Wszystkie głosy i konteksty, niezależnie od ich wartości merytorycznej, stają się jednakowo nieistot...
  • Written by Małgorzata
    Popieram w zupełności, decyzja w sprawie zawieszenia pracy szkoły z powodu Covid
    nie powinna spadać n...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie