fot. Fundacja Think!

Szkoły

fot. Pexels.com

Szkoły

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Fundacja Think!

Szkoły

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Pexels.com

Szkoły

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Fundacja Think!

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Stanisław Czachorowski

Uczelnie

fot. Stanisław Czachorowski

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Stanisław Czachorowski

Uczelnie

fot. Stanisław Czachorowski

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

Fot. Domena publiczna - Pixabay.com

Przyszłość edukacji

(C) Edunews.pl

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Agata Baj

Poczytaj

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Poczytaj

fot. Joanna Krzemińska

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Specjalni.pl

Poczytaj

fot. Wydawnictwo Sensor

Poczytaj

Ostatnie komentarze

Zakończone wydarzenia

INSPIR@CJE 2019 (27-28.06.2019)

> zobacz filmy z wystąpieniami prelegentów

***

INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 (23-24.02.2019)

> zobacz filmy z wystąpieniami prelegentów

Nowe sposoby uczenia się

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obserwacja trendów w edukacji na świecie sprzyja poszukiwaniu i testowaniu nowych metod nauczania i uczenia się. Grupa naukowców z Instytutu Technologii Edukacyjnych brytyjskiego Uniwersytetu Otwartego (The Open University) przygotowała zestawienie dziesięciu innowacji pedagogicznych, które ich zdaniem będą miały największy wpływ na szkolnictwo wyższe w nieodległej perspektywie. Niektóre z nich mogą mieć wpływ także na edukację na niższych etapach kształcenia.

Z analiz przygotowanych przez brytyjskich naukowców zebranych w raporcie Innovating Pedagogy 2014 (CC-BY) wynika, że coraz większe znaczenie w edukacji będą miały sieci społecznościowe. Tzw. „efekt sieci“ może mieć pozytywny wpływ na uczenie się, ale wymaga dobrego zarządzania procesem kształcenia, aby wydobyć pełen potencjał z wymiany w sieci. 

Jak zauważa prof. Mike Sharples, jeden z autorów raportu, sieci społecznościowe już wpłynęły na zmianę sposobu spędzania czasu wolnego – zamiast czytania książek, słuchania radio i oglądania telewizji coraz częściej spędzamy nasz czas na konwersacji w sieci. W podobny sposób społeczności będą zmieniać edukację, choć jak zauważa, trudno jest dziś przewidzieć, w którym kierunku ta wymiana potoczy się i jak to wpłynie na uczenie się.

Zdaniem autorów raportu poniższe metody i praktyki mogą w istotny sposób wpływać na edukację na uczelniach i powinny skłaniać do zastanowienia się nad modyfikacją metod nauczania.

Masowe otwarte uczenie się w społecznościach (MOSL – Massive Open Social Learning): nowy rodzaj aktywności online w sieci – tysiące osób bierze jednocześnie udział w dyskusjach w sieci i tworzeniu projektów, poprzez które dzielą się doświadczeniem i wiedzą.

Projektowanie uczenia się wsparte analityką: zbierane dane na temat potrzeb osób uczących się oraz ich aktywności online są przetwarzane, a następnie używane do projektowania nowych kursów i zajęć.

Odwrócona klasa: zamiast tradycyjnych zajęć wykładowych w klasie aktywności osób uczących się wsparte przez prowadzących oraz materiały wideo. Dzięki temu można więcej czasu poświęcić na dyskusje i wspieranie krytycznego myślenia.

Przynieś swoje urządzenie (BYOD – Bring your own device): pozwala lepiej wykorzystać potencjał urządzeń elektroniznych w uczeniu się i zredukować koszty infrastruktury IT w szkołach, ale jest wyzwaniem dla wielu instytucji, które muszą zadbać o sprawnie działającą i dostępną dla wszystkich sieć.

Uczenie się uczenia: kluczowe dla procesu uczenia jest nie tylko rozwiązywanie problemów i zadań w oparciu o wiedzę, ale także ogląd całego procesu, stawianie pytań i tez, poszukiwanie skutecznych metod uczenia się.

Dynamiczne ocenianie: wspieranie uczniów w rozwoju przez prowadzących poprzez bieżące określanie indywidualnych deficytów w wiedzy i umiejętnościach oraz równoległe identyfikowanie skutecznych sposobów uzupełniania braków (ocenianie i interwencje prowadzących są nierozłączne).

Uczenie się podczas wydarzeń i spotkań: udział w różnych projektach i spotkaniach poza uczelnią, podczas których spotykają się osoby zainteresowane danymi zagadnieniami i zdobywanie praktycznej wiedzy podczas takich wydarzeń (np. wspólne wymyślania zastosowań dla komputera Raspberry Pi).

Uczenie się poprzez opowiadanie historii (ang. storytelling): tworzenie narracji, w której umiejscawiane są różne wydarzenia i dane, co pozwala uczącym się w lepszy sposób ocenić posiadane informacje i przyswoić wiedzę.

Koncepcje progowe (ang. treshold concepts): konstruowanie procesu uczenia się wokół zagadnień kluczowych dla danej dziedziny (tzw. progów), zamiast linearnego procesu przekazywania wiedzy zgodnie z programem nauczania.

Majsterkowanie: uczenie się przez działanie i kombinowanie, co może być fundamentem dla dalszych innowacji i nieszablonowych rozwiązań – osadzenie uczenia się w otaczającej nas rzeczywistości i w różnych kontekstach.

Źródło: eCampusNews.com

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Więcej na temat najnowszych trendów w edukacji w Edunews.pl: