Rodzice są ekspertami w zakresie swoich dzieci, a czerpiąc z ich wiedzy można wspomóc proces nauczania. Warto poznać rodziców, gdyż łatwiej będzie dotrzeć do ich dzieci.
Badania pokazują, że nawiązanie relacji szkolno-rodzinnych ma bardzo duży wpływ na efektywne uczenie się uczniów. Początek roku, to bardzo dobry termin na zaplanowanie dobrej współpracy z rodzinami uczniów.
W tym wpisie kilka prostych sposobów, jak można to zrobić.
List
Wysłać wiadomość do rodzin, przedstawić się i wyrazić radość z nadchodzącego roku szkolnego i możliwości wspierania ścieżki edukacyjnej ich dziecka. Można w tym „liście” zawrzeć sposoby komunikacji, godziny konsultacji dla rodziców, krótki opis, co ucznia czeka w danym roku. Rodziny są przeważnie zainteresowane również sposobem sprawdzania wiedzy uczniowskiej i sposobem komunikowania im rozwoju ucznia,
Telefon
Można zebrać telefony do opiekunów uczniów i w pierwszym miesiącu roku szkolnego wykonać spersonalizowany telefon powitalny. Celem tego działania jest zbudowanie zaufania i poznanie dziecka. Wymaga to zrobienia planów rozmów telefonicznych i przeznaczenia na nie czasu (do 10 minut na każdą rozmowę). Po kilku rozmowach zazwyczaj nauczyciel nabiera wprawy. Warto zapytać o dziecko, co nauczyciel powinien o nim wiedzieć, co dziecko lubi, jak się uczy itp.
Komunikacja
Warto nawiązać kontakt z rodzinami, aby dowiedzieć się, jak można się z nimi komunikować. Niektórzy mogą woleć wiadomości e-mail, inni telefony, a inni mogą preferować kontakt osobisty. Jeśli w klasie są dzieci z rodzin mówiących innym językiem można użyć tłumacza. Trzeba zapisać sobie, w jaki sposób będzie się nauczyciel kontaktował z każdą z rodzin.
Informacje w obie strony
Dobrze jest zapowiedzieć opiekunom uczniów, że nauczyciel jest otwarty na komunikację w obie strony, czyli on informuje rodziców o postępach ich dzieci, a oni o potrzebach dziecka.
Ankieta
Można wysłać do rodzin ankietę, która pomoże nauczycielowi pozyskać więcej informacji o dziecku. Trzeba zapewnić rodziny, że wiadomości nie będą upubliczniane. W ankiecie można zadać pytania typu:
- Jakie zainteresowania ma dziecko?
- Czy jest coś, co szczególnie niepokoi rodzica?
- Na co nauczyciel ma zwrócić uwagę?
- W czym dziecko jest szczególnie dobre?
- Co motywuje dziecko do nauki?
- Co nauczyciel powinien wiedzieć o dziecku?
Dostępność
Warto w pierwszych tygodniach szkoły być dla rodzin bardziej widocznym i dostępnym. Można na przykład stać rano przed szkołą i witać uczniów i rodziców. Można zamienić kilka słów, i upewnić się, czy rodzice mają kontakt do nauczyciela. Wpływa to na nawiązywanie relacji i budowanie zaufania.
Informacja
Niektórzy rodzice są trudno dostępni. Jeśli np. nie są obecni na pierwszym spotkaniu, wtedy warto się z nimi skontaktować w inny sposób i przekazać im potrzebne informacje. Nie jest to wygodne, ale jeśli nauczyciel zaniedba to, to w konsekwencji mogą rodzić się nieporozumienia.
Oczekiwania
Warto zapytać rodziców, na czym im zależy. Czy oczekują bardzo dobrych wyników, czy tego, aby ich dzieci dobrze się czuły w szkole. Można zapytać jak sami rodzice mogą/chcą wspierać własne dziecko.
Nie ma potrzeby skorzystać ze wszystkich ośmiu propozycji, trzeba wybrać. Warto pamiętać, że nawiązanie współpracy z rodzinami wpływa na uczenie się ich dzieci.
Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Ari Gerzon-Kessler z ASCD.org.
Ostatnie komentarze